In ‘the war for talent’ vergeten we vaak dat mensen bij een organisatie blijven, omdat zij zich binden aan een groep mensen met een mooi doel. Mensen binden zich aan andere mensen, niet aan een cultuur.
Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van een burn-out te maken heeft met het gevoel er alleen voor te staan. Gebrek aan verbinding, eenzaamheid op de werkvloer, geen echte binding met de werkgever.
De oplossing is simpel: mensen hebben groepen nodig om goed en plezierig te werken. Maar we zijn er niet zo goed in om teams echt te laten floreren. We opereren dan wel in groepen, maar leiders weten nauwelijks hoe we een groep positief kunnen beïnvloeden.
Hoe haal ik meer uit mijn teams? Hoe zorg ik voor het zo belangrijke ‘sense of belonging’ in teams en beïnvloed ik hiermee ziekteverzuim en verloop? Dit betekent een radicaal andere kijk op leiderschap, zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau. Welke skills heb je als leidinggevende nodig om anno 2023 goed leiding te geven?